Politika minden oldalról

Törésvonal

Törésvonal

Közjogi vitaindító 1. - A népszavazási rendszer két szorongató problémája

Van esélye felvenni a kesztyűt a népnek a parlament hatalmával szemben?

2016. május 29. - virag_elvtars

Közjogi vitaindító 1. - A népszavazási rendszer két szorongató problémája

Van esélye felvenni a kesztyűt a népnek a parlament hatalmával szemben?
Most kezdődő cikksorozatom, a Közjogi vitaindító célja
a magyar közjogi rendszer bizonyos ellentmondásait, hibáit
röviden és a téma szárazságához képest érdekesen bemutatni.

Jelen írásomat főleg azoknak ajánlom, akik nem feltétlenül járatosak
a jog különböző területein, de mégis úgy gondolják, szívesen szívnának magukba
egy kis tudást a népszavazás intézményével kapcsolatban, a tudatos polgároknak.
A szöveg megértése nem igényel jogi ismereteket, lehetőség szerint
az egyszerűbb megfogalmazásra törekedtem.

Miért aktuális a kérdés?

Elsősorban azért írom ezt a cikket, mert az elmúlt időszakban számos alkalommal merült fel a közéletben, hogy különböző politikai, társadalmi érdekeket és célokat népszavazással vigyenek keresztül, vagy legitimáljanak, gondoljunk csak a vasárnapi boltzár, vagy a kötelező betelepítési kvóták kérdésére többek között. 

1.  Probléma: szavazati aránytalanság

 A következőkben – végletekig leegyszerűsített és elméleti példával – megkísérlem érzékeltetni, hogy milyen aránytalanságok merülhetnek fel a nép hatalmának népszavazás útján történő gyakorlása területén.

Elsőként feltételezzük, hogy Magyarországon összesen nagyjából 10 000 000 polgár él, és maximum reális esetben –a külhoniakat beleszámítva – 8 260 104[1] szavazópolgár van.

Hazánkban a tapasztalatok szerint nem kiemelkedő az utóbbi évek részvételi morálja a parlamenti választásokon, kötelező részvétel vagy érvényességi küszöb itt pedig nincs előírva, így még kis jóindulattal is csupán 65%-os részvétellel számolhatunk[2] (azt, hogy a részvétel miért ilyen „alacsony”, külön tanulmányt ölelne fel, ami sokkal inkább politológiai és jogszociológiai területeket érintene, így ettől most tartózkodom).

zarcsokkentes.jpg

Visszatérve a 8 260 104 szavazóhoz, ha ezeknek a polgároknak csak a 65%-a megy el szavazni – és feltételezzük, hogy mindenki érvényes szavazatot ad le –, akkor máris láthatjuk, hogy az összes szavazó száma csak 5 369 067 polgár.

Ekkor kapcsolódik be a számításba Szigeti Péter állítása[3], miszerint a jelenlegi választási rendszerben egy nagyobb párt akár 44%-kal szerezhet kétharmadot. Ezzel már Alaptörvényt lehet módosítani, azaz ott az "ász" a parlament kezében, hiszen ami az Alaptörvénybe bekerül, abban a kérdésben rögtön nem tartható népszavazás.

Ha a szavazni ténylegesen elmenő polgárok közül sikerrel elnyeri a legnagyobb párt („Párt”) a 44%-ot, azaz 2 362 389 szavazatot – amire felhívnám a figyelmet, hogy még a szavazók felének támogatását sem jelenti (!!!) –, ezzel a Párt kétharmadot szerezhet az Országgyűlésben.

ketharmad.jpg

Ez összességében azt jelenti, hogy ha 10 000 000-an élnek az országban, akkor 2 362 389 polgár szavazatával – tehát a szavazópolgárok negyedének támogatásával – az Országgyűlésben a népszavazás intézménye által megmásíthatatlan döntéseket lehet hozni. Célszerű ezután tanulmányoznunk, hogyan viszonyul ez a népszavazáshoz támogatás terén.

Először tekintsünk az érvényesség kérdésére. Egy népszavazás érvényességéhez szükséges a választópolgárok több mint felének érvényes szavazata, tehát az előző példánál maradva nagyjából 4 130 053 szavazat szükséges. Ez nagyon élesen szemben áll azzal, hogy a parlamenti választásokon nincs érvényességi küszöb.
Ahhoz pedig, hogy sikeres is legyen a népszavazás, szükséges hogy a leadott 4 130 053 szavazatból 2 065 026-nál több azonos legyen[4]. Véleményem szerint már itt fellelhető visszásság a támogatás terén. Idézzük csak fel, hogy a parlamenti többséggel rendelkező Párt; összesen 2 362 389 szavazattal bír.

Képzeljük el tehát a következőkben a helyzetet, amikor a Párt parlamenti többségével élve hoz egy törvényt, amely a polgárok egy bizonyos részének érdekét súlyosan sérti, sok szavazóképes viszont nem foglalkozik ezzel a kérdéssel, sok a politikailag inaktív, közönyös, hacsak a személyes érdekét nem sérti valami.

vasarnap.jpg

Az elképzelt helyzetünkben összegyűjtik a kellő számú aláírást és kötelezően népszavazást írnak ki a törvénnyel kapcsolatban:

A szavazáson meg is jelenik 4 000 000 polgár, amiből 3 900 000 támogatja a népszavazási kezdeményezést és csak 100 000 ellenzi. Innen már kitalálhatjuk, hogy mi lesz a népszavazás kimenetele: eredménytelenség, mivel nem érte el az érvényességi kritériumot (4 130 053) a megjelentek száma.

Különösen érdekes helyzet, mivel annak ellenére, hogy a kezdeményezés mögött komoly társadalmi támogatottság áll, és vele szemben nincs számottevő ellenállás, mégsem tud keresztülmenni eredményesen.

Ebből levonhatjuk a következtetést, hogy előállhat a magyar közjogi rendszerben olyan eset, amikor az Országgyűlés még alkotmányozásra is képes többségét támogatóknál 1,65-szörösével többen megjelennek egy nap és szavaznak azonosan az Országgyűlés egy bizonyos döntésével szemben, és mégis az Országgyűlés szava lesz a döntő, miközben e mögött a döntés mögött számszakilag kimutatható támogatottsági hiány van.

nepszavazos.jpg

Véleményem szerint az alábbi helyzet súlyosan sérti a népi hatalomgyakorlás elvét, hiszen a képviseleti hatalomgyakorlás (a.k.a.: parlament) aránytalanul nagy túlhatalommal bír a közvetlennel (a.k.a.: népszavazás) szemben.

Nem lehet az egy ideális helyzet, ahol az a Párt, akire nem szavaztak 2,5 millióan sem, olyan döntést hozhat érvényesen, ami ellen közel 4 millióan érvényesen akaratukat fejezték ki, és végképp nem felel meg az Alkotmánybíróság határozatának, miszerint a népszavazás a „képviseleti hatalomgyakorlás fölött áll”, amikor az alkalmazásra kerül.

hvg_hu.gif

Nem állítom, hogy ez a helyzet teljességgel szembe megy a demokrácia elveivel, hiszen sok fejlett országban az alkotmány nem tartalmazza a népszavazást[5] – és ezekben az országokban is tudnak demokratikus rendszerek működni – viszont azt gondolom, hogy a jelenlegi szabályozás és a magyar lakosság átlagos politikai aktivitása mellett közel kivitelezhetetlen egy sikeres népszavazás megtartása, ami problematikus. Ha ilyen formában hagyjuk az intézményt, az azt jelenti, hogy belenyugszunk abba, hogy azt csak a legszélsőségesebb esetekben lehetséges alkalmazni, amikor olyan kérdések merülnek fel, amelyeket nagy társadalmi szakadék és visszhang övez.

Értelemszerűen ez az ellentmondás indokolható azzal az általános tendenciával, miszerint a magyar közjog minden téren a stabil és folyamatos hatalomgyakorlásra törekszik – gondoljunk csak a konstruktív bizalmatlansági indítványra –, amelynek számos előnye van, és adott esetben alkotmányos válságoktól kímélheti meg a rendszert. Fontosnak tartom azonban megemlíteni, hogy ez az érvényességi küszöb a fenti előnyök ellenére legitimációs szempontból, a népszuverenitás és a demokrácia alapelveit követve nem nevezhető kielégítőnek.

2.  Probléma: benyújtási nehézségek

 Arról a kérdésről lehet népszavazást tartani, amit előbb benyújtanak, majd az illetékes szervek (NVI, NVB) hitelesítenek.

Az új népszavazási törvény (Nsztv) megszűnteti a lehetőséget, hogy azonos tárgykörben több népszavazási kérdés kerüljön hitelesítésre egy időben; ezt párhuzamossági moratóriumnak nevezzük. Úgy gondolom, hogy az általam felsorolt kifogásolható elemek közül talán ez a legaktuálisabb az idei események, – mint például a „Kopasz-gate” ügy[6] tükrében.

nvi_kopaszok_mor_1.jpg

Fotó: nol.hu

Mit is jelent pontosan az előbb említett moratórium? Az Nsztv 8. § (1) bekezdése szerint „A kérdés benyújtását követően nem nyújtható be azonos tárgyú kérdés”, míg – többek közt – nem áll be bizonyos esemény (pl lejár az aláírások összegyűjtésére meghatározott idő), vagy születik az Nemzeti Választási Bizottság részéről bizonyos döntés.

Amikor pedig az adott döntés vagy esemény beáll vagy megszületik, onnantól már csak a gyorsaság dönti el, hogy több azonos témakörű kérdés közül melyiket hitelesíti az NVI.

 

Az igazán szürreális a szabályozásban, hogy azonos tárgykörűnek kell tekinteni az olyan kérdéseket is, amelyek egymással ellentétes kötelezettséget rónának az Országgyűlésre[7].

A következőkben a korábbihoz hasonlóan hipotetikus és leegyszerűsített példával kívánok élni, hogy szemléltethessem, mennyire káros a párhuzamossági moratórium.

Képzeljük magunk elé a helyzetet, amikor hatályossá válik egy törvény, ami a polgárság meghatározó része körében népszerűtlen. Mivel a törvény már hatályos, az NVI azzal kapcsolatban már befogad népszavazásra vonatkozó kérdést a polgároktól.

Az előbb említett, az országot vezető Párt úgy ítéli, rosszat tenne a reputációjának, ha az általuk meghozott, presztízs értékű törvénnyel szemben népszavazási kezdeményezés születne, ezért úgy dönt, hogy a törvény hatályosulásának napján az NVI elé küldi egyik képviselőjüket, hogy nyújtson be népszavazási kérdést a törvény ellen.

A képviselőnek – aki azelőtt benyújtja a kérdést, mielőtt akármilyen alulról szerveződő csoport felocsúdhatna, és maga kérdést nyújthatna be – hitelesíti a kérdését az NVI, így 120 nap áll rendelkezésére, az aláírásgyűjtésre[8]. Értelemszerűen a képviselőnek esze ágában sincs aláírásokat gyűjteni, azonban ez a négy hónap időt ad a pártnak, hogy adott esetben csitítsa az elégedetleneket, de mindenképpen négy hónappal késleltet egy lehetséges népszavazást a tárgykörben, mivel ezalatt más nem nyújthat be kérdést a tárgykörben.

time.jpg

Tetézi csak a bajt, hogy képzeletbeli helyzetünkben a 120 nap lejárta után elképzelhető, hogy lehetetlenné válna más polgárok számára az elsőként történő kérdésbenyújtás, mert annak a „Kopasz-gate” ügyhöz hasonlóan alkalmanként csak erő és gyorsaság az eldöntője, ki lesz az elsőként kérdést beadó.

Konklúzióként levonhatjuk, hogy a párhuzamossági moratóriummal való trükközés által meghiúsítható egy máskülönben kellő társadalmi támogatottsággal rendelkező népszavazás megtartása, de minimum elodázható. Véleményem szerint a tény, hogy egy az előbb említetthez hasonló szcenárió Magyarország jelenlegi közjogi rendszere szerint megtörténhet, az nem csak szomorú, de a demokrácia elveivel sem összeegyeztethető.

Ugyan érkezett már ígéret a moratórium eltörlésére, a gyakorlatban azonban még semmilyen fejlemény nem történt.

Remélem élvezte cikket a kedves olvasó, további hasonló irományok érkezése várható a közeljövőben (pl. a lehetséges népszavazási tárgykörökkel kapcsolatban), de legkorábban a vizsgaidőszak végezte után.

 

 

[1] Nemzeti Választási Iroda adatai: http://valasztas.hu/hu/ovi/735/735_16.html időállapot:2016.05.03.
[2] Angelusz Róbert – Tardos Róbert (szerk.): Törések, hálók, hidak. Választói magatartás és politikai tagolódás Magyarországon. 2005. Budapest: Demokrácia Kutatások Magyar Központja Alapítvány, 2005, 323–384. o., az ebben megjelent ábrák arányai és az NVI későbbi választásokról közölt adatainak átlagát alapul véve.
[3] [3] Szigeti Péter: A magyar választási rendszer átalakítása – összehasonlító perspektívában. Jogtudományi közlöny, (69. évf.) 2014/2. sz. 92. o.
[4] Alaptörvény 8. cikk (4) bek.
[5]Pl.: Belgium, Norvégia, Nagy-Britannia
[6] Több felnőtt férni megakadályozott egy MSZP-s politikust abban, hogy benyújtsa a hitelesítendő kérdését az NVI-nek azzal, hogy egy idős hölgyet engedett a politikus elé, így a hölgynek sikerült előbb beadni kérdését.
[7] Nsztv. 8. § (3) bek. Két kérdés abban az esetben tekintendő azonos tárgyúnak, ha azok – akár részben – azonos vagy egymást kizáró kötelezettséget rónának az Országgyűlésre.
[8] Nsztv. 19. § (1) bek. A szervező az aláírásgyűjtő ív mintapéldányának hitelesítési záradékkal történő ellátását követő százhúsz napon belül, egy alkalommal nyújthatja be a népszavazás kitűzésére irányuló állampolgári kezdeményezés aláírásgyűjtő íveit a Nemzeti Választási Bizottsághoz az aláírások ellenőrzése céljából.

A bejegyzés trackback címe:

https://atoresvonal.blog.hu/api/trackback/id/tr368754740

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Afrika steht an der Elbe 2016.05.29. 17:36:24

Nyilvánvalóan nem lenne semmi probléma a népszavazással, ha az a Spar vasárnapi nyitvatartásáról szólna.

desw 2016.05.29. 17:39:12

Amíg egy az életben egy percet sem dolgozó, segélyen élősködő és egy havonta százezreket adózó/tb-ző polgárnak ugyanannyit ér a szavazata, addig ez vihar a biliben.

Pelso.. 2016.05.29. 18:25:36

@Afrika steht an der Elbe: De nem arról szól. Mint ahogy pl az Exim bank ügyekről sem, sajnos.

BircaHang Média szerkesztősége · http://bircahang.org 2016.05.29. 18:30:07

Az ok: az alkotmány másodlagosnak határozza meg a népszavazási intézményt a parlamenthez képest, ezért is nagyibb a követelmény.

chrisred 2016.05.29. 19:24:06

@desw: A szavazatokkal így is, úgy is egész életében semmit nem dolgozó, közpénzből élő politikusokat támogatnak, tehát lényegtelen, kitől származik a szavazat.

Netuddki. 2016.05.29. 19:26:37

Magyarországon nincs jogállam, ergo a parlament se legitim. Bűnözők tartják a kezüket a közpénzcsap fölött. A fidesz közpénzt sikkasztva akarja fenntartani a hatalmát. Mégis ilyen körülmények között miről beszélünk amikor a választások tisztasága előkerül?
A fő kérdés valójában az, hogy hogyan lehetne a jogállamot visszaállítani.

Gyengébbek kedvéért, fideszes tolvajok és birka. Nem vagyok kíváncsi a véleményetekre, tolvaj, bűnöző, ostoba ember nem vitapartner.

dunántúli gyerek 2016.05.29. 19:44:05

szigeti péter már 10 éve is egy alkoholista bohóc volt a jogi karok oktatói között

desw 2016.05.29. 19:46:57

@chrisred:

" A szavazatokkal így is, úgy is egész életében semmit nem dolgozó, közpénzből élő politikusokat támogatnak, tehát lényegtelen, kitől származik a szavazat. "

Azért az nem lényegtelen, hogy mindeközben a szakadék felé vagy a másik irányba megy az ország. Ha az eltartottak döntenek (ez a helyzet Magyarországon), akkor bizony szakadék lesz.

desw 2016.05.29. 19:48:56

@Tibi !:

Gyanítom, hogy sokan szavaznának a Fidesz helyett másra, csak sajnos nemigen látszik életképes alternatíva.

bkkzol 2016.05.29. 21:26:08

@desw: maximálisan egyetértek veled. szerintem nem személyi igazolvány meg lakcímkártya kellene a szavazáshoz/választáshoz hanem TB és adókártya. Aki mínuszos annak legyen más elfoglaltsága , mint az urna látogatása.

ulpius66 2016.05.29. 22:09:08

Vissza kéne hozni a Horthy-korszak választási rendszerét!

Ott nem szavazhatott minden vadbarom......

"az 1935-ös 35 százalékhoz képest 1939-ben az ország lakosságának már csak 29 százaléka élhetett a választójoggal. a többi eleve ki volt zárva"

A férfiaknál 24 év volt a választási életkor, a nőknél 30 év.

Fél év "helybenlakás" kellett a választójoghoz....ezzel a cigányokat eleve kizárták, mert nem volt állandó bejelentett lakcímük...

Volt egy csomó cenzus - műveltségi, (férfiaknál 4 elemi, nőknél 6 elemi elvégzése) vagyoni, (amiről már itt többen is szóltak- meg egy csomó kizáró tény....

"eleve ki voltak zárva a választójogból, a választói névjegyzékbe sem lehetett felvenni.
A választójogot nem gyakorolhatták a fegyveres erő, a csendőrség, a rendőrség és a vámőrség
tényleges szolgálatban álló tagjai. A választójogból kizártak minden olyan személyt, aki
gondnokság, csődeljárás vagy erkölcsrendészeti ellenőrzés alatt állt, vagy közsegélyből (népházban)
élt, akit bűntett vagy nyereségvágyból elkövetett vétség miatt ítéltek el, illetve a akinek
a politikai jogai gyakorlását felfüggesztették, továbbá a választójogból kizártakra vonatkozó
felsorolás is lényegileg megegyezik az említett törvénycikk idevágó rendelkezéseivel. Megemlítjük még,
hogy az 1925. évi törvényben már kifejezetten szabadságvesztés büntetést jelent az „elítélés”, illetve, hogy választásból kizáró ok volt a nyilvános helyen többször is botrányt okozó részegség.

Azokat, akiknek a gyermekei felett a hatóság megszüntette az atyai hatalmat; akiket a közveszélyes
munkakerülőkről szóló törvény alapján dologházba utaltak, vagy akik átpártoltak az ellenséghez."

atpijkamo102 · http://bestofhomar.blog.hu/ 2016.05.30. 00:57:07

@desw: "Azért az nem lényegtelen, hogy mindeközben a szakadék felé vagy a másik irányba megy az ország. Ha az eltartottak döntenek (ez a helyzet Magyarországon), akkor bizony szakadék lesz."

+

inebhedj - szerintem 2016.05.30. 05:32:46

@desw:

Ebben igazad van, de a hazánkban 26 éve regnáló hagyomány szerint a szavazások, választások nem pontosan arról szólnak, amit megjelöltél. Az utak között valóban lehet választani, azonban a kínálat csak a szakadékhoz vezető különböző utakra vonatkozik, ráadásul a választók azokat, akik inkább más, álláspontjuk szerint nem a szakadéknak tartó utat választanánk, és emiatt a választásoktól távol maradnak, "inaktív, közönyös", nota bene birka polgárnak nevezik.

Valójában a probléma még mélyebb, a demokratikus joggyakorlás jelen formájában a zeneipar CD-mániájához hasonlít, mára már minden szempontból túlhaladott, egyértelműen kerékkötő, és bár a technológiai lehetőségek biztosítanák a továbbfejlődés lehetőségét, a hatalom gyakorlói, haszonélvezői azt minden eszközzel akadályozzák - ez pedig még csak nem is magyar jelenség.

BircaHang Média szerkesztősége · http://bircahang.org 2016.05.30. 05:42:28

@ulpius66:

Horthyék választási rendszere fokozottan antidemokratikus volt, különösen ami a passzív választójogot illeti. Gyakorlatilag a kormánypárton kívül mindenki esélytelen volt.

midnight coder 2016.05.30. 06:50:21

A két pontból az első hülyeség. Mindig a jelenlévők szavaznak, ha valaki nem megy el, az azt jelenti hogy nem kíván állást foglalni az ügyben. A szavazat jog, és nem kötelezettség, ha valaki nem kíván beleszólni abba hogy mi legyen itt, akkor ne tegye. Persze ez a jelenlévők szavaznak elv nem csak akkor van így, amikor épp a Patás van hatalmon - amikor a szocik kormányoztak, akkor sem volt 100%-os a részvételi arány.

A népszavazással kapcsolatban viszont van igazsága a postolónak, az tényleg túl nehézkes. De el lehet küldeni a következő választáson a Parást, és lehet hozni demokratikusabb törvényeket ez ügyben.

De Viktorék elzavarásának nem ez a fő akadálya, hanem az, hogy nincs életképes ellenzéke.

chrisred 2016.05.30. 06:56:10

@desw: Az a helyzet, hogy ezt a szavazók semmilyen módon nem tudják befolyásolni, tehát végeredményben mégiscsak mindegy, hogy egy eltartott vagy egy eltartó dönt rosszul. Erre mondhatod, hogy az eltartó a saját pénzét kockáztatja, az eltartott meg másét, de ha a vége csak az lehet, hogy az a pénz kárbavész, akkor ez a különbségtétel lényegtelen.

f@sk4l4p 2016.05.30. 08:13:14

@Tibi !: Egy mondatban, remekül megfogalmaztad, számodra mit jelent a demokrácia. Köszönjük!

konrada 2016.05.30. 08:53:00

@Tibi !:
Elolvasva a beírásod, csak egyet lehet vele érteni: mások véleményére nem kiváncsi, ostoba ember valóban nem vitapartner...

fidesz maszop dk egykutya 2016.05.30. 13:04:42

@konrada: nem másokéra nem, hanem a fideszesekére nem. Ez érthető, tekintve hogy nincs véleményük.
süti beállítások módosítása